На засіданні професійної спільноти вчителів української мови і літератури, зарубіжної літератури було проведене заняття «Самооцінювання та взаємооцінювання як один з елементів ефективності сучасного уроку». Існує педагогічний стереотип, що рефлексувати потрібно на кінці уроку. Зовсім ні. Адже кожен вид рефлексії має час і місце на уроці. Залежно від функцій, вони поділяються на рефлексію настрою й емоційного стану, діяльності, змісту навчального матеріалу. Присутні розглянули кілька ідей, які можна використати вже завтра. “Глибоке занурення» – це заглиблення в навчальну діяльність”. Цей інструмент розроблений на основі ідеї Ліз Браун, засновниці одного з найпопулярніших порталів навчання письма. Вона створила спеціальний постер із запитаннями для своїх учнів. Що нижче запитання, тим глибше думка. Цей постер зберігають на видному місці в навчальній кімнаті й використовують у навчальній діяльності. Мета: спрямувати учнів до найглибшого рівня міркування, поступово занурюючи їх у роздуми.
Ще один цікавий варіант рефлексії – однохвилинне есе. Учні мають за одну хвилину записати в зошит свої найбільші відкриття, або найважливіші питання уроку. Ця діяльність дозволяє їм не тільки міркувати над навчанням, а й удосконалювати навички письма. Ось приклад запитань, які можна використовувати для однохвилинного есе: Не підглядаючи у свої нотатки, запишіть: найбільше запам’яталося на сьогоднішньому уроці? – Які цікаві питання сьогоднішньої теми залишаються для вас без відповіді?
Рефлексія дозволяє здобувачу освіти зробити процес самопізнання більш цілеспрямованим та усвідомленим. Підсумовуючи, зазначимо, що рефлексія відіграє важливу роль у житті підлітка, вона допомагає йому зрозуміти себе, контролювати й регулювати свої дії, розвивати свій внутрішній світ, спілкування, планувати майбутнє.